Fumatul – adevăr şi …provocare (II)

Cei mai mulţi fumãtori renunţă din motive de sănătate. Unii fumători renunţă când află despre efectele adverse ale fumatului care afecteazã în mod indirect sănătatea copiilor lor (de exemplu creşterea infecţiilor otice şi ale tractului respirator, agravarea astmului).

https://behealthysfatulfarmacistului.wordpress.com/2012/04/17/fumatul-adevar-si-provocare-i/

Altora le sunt necesare motivaţii precum: respiraţie şi haine mai frumos mirositoare sau sau un aspect mai tonic (prevenirea ridării precoce ).

Rolul medicului

Primul pas al medicului în oprirea fumatului este un sfat simplu, dar serios, pentru abandonarea fumatului şi oferirea unor broşuri despre renunţarea la fumat. Dacã pacienţii se pot opri la sfatul medicului şi prin modificarea comportamentului cu ajutorul acestor materiale instructive practice, cheltuielile şi reacţiile adverse ale medicamentelor pot fi evitate.

Alegerea unui moment optim pentru oprire

Alegerea unui moment optim pentru oprirea fumatului este elementul cheie şi va trebui corelată cu utilizarea unor medicamente pentru oprirea fumatului. Data renunţării poate fi aleasă la întâmplare sau poate fi legată de o ocazie specială:  o vacanţă,  o aniversare. O perioada de stres: examene… etc., nu este indicată ca dată de oprire.

Problemele frecvente legate de întreruperea fumatului

Sevrajul nicotinic se poate manifesta prin multe simptome neplăcute ce includ dorinţa de a fuma, iritabilitatea, anxietatea, concentrarea diminuată, oboseala, cefaleea, somnolenţa, diareea. Excesul ponderal este o preocupare mai ales la femei, care pot folosi tutunul ca o măsură de control al greutăţii, deoarece diminueazã apetitul şi măreşte uşor metabolismul bazal. Media câştigului ponderal la femei în primele 6 luni este de circa 5 kg. Creşterea ponderalã poate fi evitatã prin dietă, înlocuirea nicotinei, gimnastică regulată, concomitent cu întreruperea fumatului.

Unii fumători folosesc tutunul pentru a combate depresia. Astfel, pacienţii depresivi care încearcã sã întrerupã fumatul trebuie sã fie consiliaţi, iar medicul şi pacientul trebuie să cunoascã posibilitatea agravării depresiei.

Cum renunţăm la fumat?

Un fumător decide singur, prin propria voinţă renunţarea la fumat. Majoritatea pacientilor iau această decizie după ce au suferit deja un accident cardiovascular major (infarct acut de miocard, accident vascular cerebral) sau după ce au fost operaţi pe cord. 

Un fumător cere sfatul medicului.

Un fumător respectă decizia de stopare a fumatului. Imediat după ce aţi întrerupt fumatul urmează o perioadă grea dată de manifestările opririi fumatului: iritabilitate, labilitate emoţională, greaţă, durere de cap.

Există şi metode alternative de scădere treptată a dozei zilnice de nicotină prin plasturi, gumă de mestecat, ţigările electronice (fiecare cu avantajele şi dezavantajele sale) .

(https://behealthysfatulfarmacistului.wordpress.com/2012/01/08/tigarile-electronice-pro-si-contra-2/)

 Scuze frecvent întâlnite! Le recunoaşteţi?
* Fumatul este una dintre puţinele plăceri …..Încearcã sã vezi „plăcerea” într-o altă lumină.
* Toţi prietenii mei/partenerul meu fumează…. Adevărul este că mereu vom fi înconjuraţi de fumători. Dacă acesta este motivul pentru care nu te laşi, atunci pune în balanţă şi dezavantajele fumatului.

*Fumatul mă ajută să mă relaxez.  Nicotina este un stimulent puternic, care creşte pulsul, eliberează adrenalina în sânge în câteva minute. Este  un drog puternic, iar după 15 minute după ce ţi-ai stins ultima ţigară, simţi nevoia alteia. Atâta timp cât fumezi, niciodată nu te vei simţi complet relaxat deoarece corpul tău va cere mereu următoarea „dozã”. Nivelul de nicotinã ce se ridică şi coboară fac dintr-un fumãtor o persoană ce nu se relaxeazã niciodatã.
* Fumatul mă ajutã la concentrare …Atâta timp cât fumezi, nu te vei putea niciodată concentra complet – vei avea şi grija următoarei ţigãri. În plus, fumatul afecteazã vasele de sânge ceea ce înseamnă că îţi privezi creierul de oxigen.

* Fumatul mă ajută când sunt plictisită.  Plictiseala este o stare psihologică.
* Nu am voinţă….Din moment ce eşti fumător înseamnă că ai voinţă. La inceput, ţigãrile aveau un gust oribil dar nu te-ai lăsat până nu te-ai obişnuit cu ele. Sistemul revers funcţionează la fel.

În loc de concluzii

Ajutorul  medicului sau farmacistului, consilierea,  care necesită doar 3-5 minute, poate mări rata de renunţare  la  fumat, iar când sfatul este însoţit  şi de un tratament  medicamentos  sau suplimente asociate, rata de abandon poate atinge 20-30 %,  deoarece efectele neplăcute care pot apărea pe parcursul renunţării, sunt diminuate.

Lansăm o provocare fumătorilor!

Be Healthy&Farm. Elena Adina Drăgan

Etichete: , , , ,

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: